Regulamin wycieczek
Załącznik do Zarządzenia nr 7/2023
Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury
w Krzyżu Wielkopolskim z dnia 19.06.2023 r.
REGULAMIN WYCIECZEK
organizowanych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Krzyżu Wielkopolskim
§ 1. Zasady ogólne.
1. Organizowanie wycieczek przez Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Krzyżu Wielkopolskim ma na celu:
a) poznawanie kraju, jego Å›rodowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
b) integrację społeczności miasta i gminy Krzyż Wielkopolski,
c) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia spoÅ‚ecznego i kulturalnego,
d) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku, sportu i rekreacji.
2. OrganizacjÄ™ i program wycieczek dostosowuje siÄ™ do wieku, zainteresowaÅ„ i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawnoÅ›ci fizycznej, stopnia przygotowania i umiejÄ™tnoÅ›ci specjalistycznych.
3. Organizacja wycieczek odbywa się w następujących formach:
a) wycieczki w celach kulturowych (kino, teatr, wystawy, muzeum, wydarzenia artystyczne, warsztaty artystyczne, imprezy masowe, festyny itp.),
b) wycieczki rekreacyjno – sportowe (wyjazdy na basen, kuligi, ogniska integracyjne itp.).
§ 2. Kierownik wycieczki i opiekunowie.
1. Kierownika wycieczki wyznacza dyrektor Miejsko-Gminnego OÅ›rodka Kultury w Krzyżu Wielkopolskim spoÅ›ród pracowników instytucji lub innych osób peÅ‚noletnich, którzy posiadajÄ… odpowiednie kwalifikacje do realizacji okreÅ›lonych form wycieczek.
2. Opiekunem wycieczki może być pracownik Miejsko-Gminnego OÅ›rodka Kultury w Krzyżu Wielkopolskim lub inna osoba peÅ‚noletnia, która uzyska zgodÄ™ dyrektora Miejsko-Gminnego OÅ›rodka Kultury w Krzyżu Wielkopolskim.
3. Do zadań kierownika wycieczki należy:
a) opracowanie programu i harmonogramu wycieczki,
b) zapewnienie warunków do peÅ‚nej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
c) zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeÅ„stwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania,
d) określenie zadań opiekunowi/opiekunom w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki,
e) nadzorowanie zaopatrzenia uczestników w sprawny sprzÄ™t i ekwipunek oraz apteczkÄ™ pierwszej pomocy,
f) opieka nad dziećmi biorącymi udział w wycieczce,
g) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
h) dokonanie podsumowania i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu.
4. ObowiÄ…zkiem opiekuna jest:
a) sprawowanie opieki nad powierzonymi dziećmi,
b) wspóÅ‚dziaÅ‚anie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
c) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem zasad bezpieczeÅ„stwa,
d) wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika,
§ 3. Zasady organizacji wycieczek.
1. Przy organizacji wycieczek poza terenem placówki liczbÄ™ opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala siÄ™, uwzglÄ™dniajÄ…c wiek, stopieÅ„ rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualnÄ… niepeÅ‚nosprawność osób powierzonych opiece, a także specyfikÄ™ wycieczek oraz warunki, w jakich bÄ™dÄ… siÄ™ one odbywać.
2. Dla zapewnienia uczestnikom wycieczek peÅ‚nego bezpieczeÅ„stwa powinna być okreÅ›lona minimalna ilość opiekunów przypadajÄ…ca na grupÄ™ dzieci:
a) trzech opiekunów na grupÄ™ 30 dzieci
b) dwóch opiekunów na grupÄ™ 20 dzieci
c) jeden opiekun na grupÄ™ 10 dzieci.
3. Liczba opiekunów może ulec zmianie, uwzglÄ™dniajÄ…c wiek, stan zdrowia, a także specyfikÄ™ wycieczek oraz warunki w jakich bÄ™dÄ… siÄ™ one odbywaÅ‚y.
4. Przed wyruszeniem na wycieczkÄ™ należy pouczyć jej uczestników o zasadach bezpieczeÅ„stwa i sposobie zachowania siÄ™ w razie nieszczęśliwego wypadku.
5. Opiekunowie sprawdzajÄ… stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz po przybyciu do punktu docelowego.
6. Rodzice/prawni opiekunowie muszą zgłosić organizatorowi wycieczki nieobecność dziecka na co najmniej trzy dni przed wyjazdem (w przypadku nagłej choroby dziecka).
7. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się na drogach.
§ 4. ObowiÄ…zki uczestników wycieczki i rodziców/prawnych opiekunów.
1. Uczestnik wycieczki jest zobowiÄ…zany:
a) przybyć na miejsce zbiórki o wyznaczonej godzinie,
b) zapoznać się z zasadami regulaminu wycieczki oraz bezwzględnie go przestrzegać,
c) poinformować opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu,
d) wykonywać polecenia kierownika, opiekunów, pilota, przewodnika, kierowcy i dostosować siÄ™ do zakazów i nakazów przez nich wydawanych. W Å›rodkach transportu zająć miejsce wyznaczone przez opiekuna,
e) w czasie jazdy nie spacerować, nie wstawać, nie wychylać się przez okno,
f) w czasie przebywania w obiektach typu kino, muzeum, hala wystawowa itp. dostosować siÄ™ do obowiÄ…zujÄ…cych tam regulaminów,
g) dbać o czystość Å‚ad i porzÄ…dek w miejscach w których siÄ™ przebywa,
h) w czasie postoju i zwiedzania nie oddalać się od grupy bez zgody opiekuna i bezwzględnie nie przechodzić na drugą stronę jezdni,
i) nie oddalać się z miejsca zakwaterowania bez zgody opiekuna,
j) zachowywać siÄ™ zgodnie z ogólnymi zasadami dobrego wychowania i kultury,
k) nie brać ze sobÄ… na wycieczkÄ™ wartoÅ›ciowych przedmiotów, ponieważ organizatorzy nie biorÄ… odpowiedzialnoÅ›ci za ewentualnÄ… utratÄ™ lub zniszczenie.
2. Rodzic/opiekun prawny dziecka biorącego udział w wycieczce jest zobowiązany do zapoznania się z regulaminem wycieczki.
3. Rodzic/opiekun prawny dziecka biorącego udział w wycieczce jest zobowiązany do wypełnienia druku zgody na udział w wycieczce (załącznik nr 1).
§ 5. Finansowanie wycieczek
1. Organizator wycieczki określa kwotę jaką uczestnik musi zapłacić za udział w zadeklarowanej wycieczce zgodnie z harmonogramem.
2. Rodzice dzieci biorÄ…cych udziaÅ‚ w wycieczce zobowiÄ…zani sÄ… do pokrycia zwiÄ…zanych z niÄ… kosztów.
3. Wpłaty za wycieczkę należy dokonać na co najmniej trzy dni przed planowanym wyjazdem.
4. Rodzice, którzy zadeklarowali udziaÅ‚ swojego dziecka w wycieczce, a nastÄ™pnie deklaracjÄ™ tÄ™ wycofali na co najmniej trzy dni przez wyjazdem nie ponoszÄ… żadnych kosztów. W przypadku jeÅ›li rezygnacja nastÄ™puje w przeddzieÅ„ wycieczki lub w dniu wycieczki koszt nie zostanie zwrócony.
§ 6. Dokumentacja wycieczki
1. DokumentacjÄ™ wycieczki stanowiÄ…:
a) dwa egzemplarze karty wycieczki (jeden z tych egzemplarzy kierownik zabiera na wycieczkÄ™, a drugi pozostawia w placówce) – zgodnie z załącznikiem nr 2,
b) dwa egzemplarze listy uczestników wycieczki wraz z numerem telefonu do rodzica/prawnego opiekuna (jeden z tych egzemplarzy kierownik zabiera na wycieczkÄ™, a drugi pozostawia w placówce) – zgodnie załącznikiem nr 3,
c) pisemna zgoda rodziców/prawnych opiekunów lub dorosÅ‚ych uczestników na udziaÅ‚ w wycieczce – zgodnie z załącznikiem nr 4,
d) oÅ›wiadczenie rodziców/prawnych opiekunów lub dorosÅ‚ych uczestników o wyrażeniu zgody na udostÄ™pnienie wizerunku uczestnika wycieczki oraz na zapoznanie siÄ™ z RODO – zgodnie z załącznikiem nr 5.
2. Dokumentacja wycieczki, o której mowa w punkcie 1 (a-d) winna być zÅ‚ożona do dyrektora placówki do zatwierdzenia minimum dobÄ™ przed jej rozpoczÄ™ciem.
§ 7. Postanowienia koÅ„cowe
Wobec uczestników, którzy nie przestrzegajÄ… regulaminu i zasad przepisów bezpieczeÅ„stwa, bÄ™dÄ… wyciÄ…gniÄ™te konsekwencje w postaci poinformowania rodziców lub opiekunów prawnych o nagannym zachowaniu oraz wykluczeniu uczestnika z nastÄ™pnych wyjazdów.